Thaiföld - Bangkok
A mon és Khmer Birodalom virágzásának idején a kínai Jünnan tartományból szivárogtak lassan a thai törzsek a mai Thaiföldre, a laókkal és san törzsekkel együtt. Megérkezésük idején anamisták és szellemhívők voltak. Szellemeik az emberi testben, a fákban és a vizekben lakoztak. Külön szelleme volt az erdőnek, a háznak is. Szellemeiknek apró házakat építettek és ezt a szokást a buddhista vallásba is átmentve mind a mai napig megőrizték, amelyekbe virágot, gyertyát, élelmet helyeztek a lakók jóindulatát kérve.
Az ország történetében már nagyon korán, Ráma Kamhaeng (1238-1317) idején hínája buddhizmus lett az uralkodó vallás, amelyet a király rögtön államvallássá is nyilvánított. A théraváda buddhizmus mind a mai napig államvallás Tahiföldön.
A pagodák pálma- vagy eperlevélre írott, harmonikaszerűen összehajtott „könyvekben” mindmáig féltve őrzik a szent szövegeket. Néha azonban a mai napi élet dolgai is bekerülnek e könyvekbe: hogyan kell elefántokat gyógyítani, mit egyen és hogyan viselkedjen a várandós asszony, hogyan kel gyógy füveket gyűjteni és felhasználni.
Bangkok hivatalos neve thaiul írva: กรุงเทพมหานคร อมรรัตนโกสินทร์ มหินทรายุธยามหาดิลก ภพนพรัตน์ราชธานีบุรีรมย์ อุดมราชนิเวศน์ มหาสถานอมรพิมาน อวตารสถิต สักกะทัตติยะ วิษณุกรรมประสิทธิ์
Magyar átírással: Grungthép - mȧhánákān - ȧmān - rȧtȧnȧgószin - mȧhinthȧrá - juthȧjá -mȧhádilog - popnoppȧrȧt - rádsȧtháni – burirom – udom - rádsȧnivédmȧhászȧthán -ȧmānpimán - ȧvȧtánszȧthid - szȧgȧthȧdtijȧ - viszȧnugȧmprȧszit. (Az „ȧ” az „á” rövid megfelelője, az „ā” pedig az „a” hosszú párja, illetve ez esetben annál valamivel nyíltabb hang.)
Jelentése megközelítőleg: „Az angyalok városa, a nagy város, az örök ékkő-város, Indra isten bevehetetlen városa, a világ kilenc drágakővel ékesített nagyszerű fővárosa, a boldog város, amelynek gazdagsága egy hatalmas királyi palota, mely ahhoz a mennyei lakhelyhez hasonló, ahol a reinkarnálódott isten uralkodik, az Indra által adott és Visnukam által épített város.” – Mivel igen ősi, páli és szanszkrit eredetű, még azok a helyi lakosok sem feltétlen értik a jelentését, akik egy iskolában tanult dal révén kívülről tudják.
Bangkok felemelkedése a 18-ik század második felében kezdődött, amikor a királyi udvar a Menam jobb partján fekvő Thonburiba költözött át a burmai csapatok által lerombolt régi fővárosból Ayutthayaból. 1782-ben I. Ráma király áthelyezte az udvarát a Menam bal partjára, a mai Bangkok helyére, ahol már állt a kínai kereskedők egy kisebb települése. A királyi palota, számos templom és lakóház felépítése révén a település hamarosan városi jelleget öltött és új nevet is kapott: Krung Thep – „az angyalok városa” Az Európában elterjedt elnevezése – Bangkok – egy helybeli fafajta nevéből származik. A mocsaras környék vizének lecsapolására sugárirányú és kör alakú csatorna rendszert építettek, amely a városfalakon kívül szintén védelmet nyújtott a királyi székhelynek. Fekvése, jó természetes kikötője és a környező mezőgazdasági vidék terménypiaca kedvezően hatott a fejlődésére, lakóinak száma gyorsan nőtt, és a falvaktól közrezárt terület csakhamar szűknek bizonyult. Bangkokot a 19-ik század közepén nyitották meg az európai kereskedők előtt, és ez a városkép alakulásában is tükröződött, európai jellegű házak, sőt egész utcák épültek így. Az is kedvezett a város fejlődésének, hogy a II. Világháború előtt az Indokínai félsziget országai közül csak Thaiföld őrizte meg a politikai függetlenségét.
Bangkok, Hátsó India legnagyobb fővárosa az utóbbi évtizedekben igazi világvárossá fejlődött. 1099 km2-es területén 1984-ben 5,5 millió ember élt, agglomerációjával együtt lakosainak száma pedig ma már meghaladja a 8 milliót. Ily módon Thaiföld lakosságának több mint 15%-a a főváros körzetében összpontosul, amely munkalehetőségeivel tömegével vonzotta ide a túlnépesedett falvak lakóit. A főváros lakóinak túlnyomó része thai nemzetiségű, a kínaiak, malájok és az indiaiak zárt közösséget alkotnak, és a városon belül külön negyedekben élnek.
A fővárosban összpontosul az ország feldolgozóiparának több mint a fele. A Menam folyó és a csatornák mentén tucatnyi rizshántoló, falfeldolgozó és hajójavító üzem sorakozik. Jelentős továbbá a textil-, papír-, üveg-, és cementipar is, valamint a különböző mezőgazdasági termékek feldolgozása. A bőséges olcsó munkaerővel rendelkező főváros igen sok amerikai és japán cég leányvállalatának ad otthont. A Bangkokba telepített összeszerelő üzemek száma megközelíti a hongkongiakét. Emellett ma is virágzik a hagyományos kézműipar, a fa-, és csontfaragók, az ezüst- és aranyművesek, a szövőmesterek és az ajándéktárgy készítők műhelyei az üzletei érdekes színfoltjai a bangkoki városképnek.
A főváros periferikus fekvése ellenére is itt találkoznak az ország legfontosabb közlekedési útvonalai. Több vasút és országút köti össze az ország többi részével, valamint Malaysiával és Kambodzsával. Tengeri kikötője meglehetősen sekély vizű, ráadásul a Menam vízszintje évszakonként erősen ingadozik. Ennek ellenére Thaiföld külkereskedelmi forgalmának négyötöde rajta keresztül bonyolódik le. Délkelet Ázsia legkorszerűbb reptere a várostól északra épült (Don Muang)
Bangkokot gyakran a nyugati nagyvárosok, a keleti bazárok és az „ázsiai Velemce” különös ötvözeteként emlegetik, ahol a modern toronyházak tőszomszédságában ósdi thaiföldi faépületek, pompás templomok és nagyszerű kolostorok sorakoznak. Az egész fővárost még a közelmúltban is átszövő csatornák – klongok- hálózata jellegzetes hangulatot teremtett, mely alapján Bangkokot joggal nevezték a „Kelet Velencéjének”. A hatvanas években azonban a csatornák jelentős részét feltöltötték és helyükön autóutakat építettek. Ennek ellenére az „úszó piac” ma is Bangkok egyik jellegzetessége. Árusok és vásárlók egyaránt csónakon közlekednek a Menam folyótól elágazó sok száz csatornán.
Bangkok rendezett belvárosától erősen elüt az igazi egzotikus Thaiföldet képviselő városrész, amely a folyami kikötő környékén terül el. A bádogtetőzetű fallal övezett óváros magva – az 1782-ben épült királyi palotával és az 1785-ben épült Smaragd Buddha templomával együtt – még a város alapítás idejéből való. A Vat Po templom őrzi a thaiföldi buddhizmus legjelentősebb szobrát az óriási méretű fekvő Buddhát. A Vat Po-val majdnem szemben a Vat Arun a Hajnal temploma. A fővárosnak több mint 300 buddhista temploma és kolostora közül nem egy jelentős művészeti értéket képvisel.
Bár Bangkok a közelmúltban gyorsa fejlődésen ment keresztül és nagyszabású városrendezési munkálatok színtere, a peremén húzódó fa- és bambusznád viskók alkotta negyedek még mindig nincsenek ellátva sem vízvezetékkel, sem villannyal. Az agglomerációs övezet építészeti látványosságai közé tartozik a turistákat csalogató krokodilfarm és rózsakert és idillikus thaiföldi falut bemutató skanzen.
|